Design Patterns – Builder Pattern Nedir?

Design Patterns

Bu yazıda Builder Pattern nedir? Hangi amaç ile kullanılır? Ne gibi durumlarda kullanmamız gerekir? Konularından bahsedeceğim.

Bir nesne oluşturduğumuzda sınıfımızın içerisindeki değişkenlerden ürettiğimiz constructor metod bize gereksiz gelen parametrelerden oluşabilir. Nesne yaratılırken bu constructor metod içerisindeki kadar parametre alması gerekmekte. Bu yapı zaman zaman bize uymayabilir o yüzden farklı parametreler alan ya da istediğimiz kadar parametre alabilen metod oluşturumunda Builder Pattern imdadımıza yetişmektedir. Bir örnek ile açıklayalım.

Nesnemizin alacağı parametrelere göre değişkenlik gösteren metod oluşturma yöntemidir. Araba nesnemiz olsun. Arabamızın farklı özellikleri bulunabilir arabaya göre her özelliği doldurulmayabilir o yüzden arabanın özelliğine göre parametre alacak metodlar oluşturacağız. Normalde yaptığımız araba nesnemize bir bakalım ve alabileceği özellikleri yazalım.

Araba(int yas) { ... }        
Araba(int yas, boolean klima) { ... }    
Araba(int yas, boolean klima, boolean ekran) { ... }    
Araba(int yas, boolean klima, boolean ekran, boolean abs) { ... }

Araba nesnemizi özelliklerine göre parametre alıp almamasına göre doldurmak zorunda kalmaktayız. Yani;

Araba araba = new Araba(BMW);
araba.setYas(true);
araba.setKlima(true);
araba.setEkran(true);

Başka bir araba nesnemizin ekran özelliği olmadığını varsayarsakta ilgili parametre false olarak doldurmak zorunda kalmaktayız. Gerekmeyen parametreleri yazmak zorunda kalmadığımız Builder Patternimizi oluşturalım.

public class Araba {
  private int yas;
  private boolean klima;
  private boolean ekran;
  private boolean abs;

  public static class Builder {
    
    private int yas;
    private boolean klima = false;
    private boolean ekran = false;
    private boolean abs = false;

    public Builder(int yas) {
      this.yas = yas;
    }

    public Builder klima(boolean b) {
      klima = b;
      return this;
    }

    public Builder ekran(boolean b) {
      ekran = b;
      return this;
    }

    public Builder abs(boolean b) {
      abs = b;
      return this;
    }

    public Araba build() {
      return new Araba(this);
    }
  }

  private Araba(Builder builder) {
    yas = builder.yas;
    klima = builder.klima;
    ekran = builder.ekran;
    abs = builder.abs;
  }
}

Yukarıda yaptığımız kod bloğunda parametrelerimizin başlangıç değerlerini belirledik artık bundan sonra araba nesnemizin alacağı özellikleri yazmamız yeterli olacaktır.

Araba araba = new Araba.Builder(BMW)
                       .klima(true)
                       .abs(true)
                       .build();

Builder Pattern ile ilgili nesnemizin parametre alacak değerlerini girmemiz yeterli olmaktadır.

One Comment

  1. Oğuzhan GÜMÜŞ

    Çok başarılı anlatım teşekkürler.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Burak KUTBAY 2010 - 2019
%d blogcu bunu beğendi: